Barış Erkent // Çevik Koç - Allianz Türkiye
Günümüzde artan bağımlılıklar ve karmaşıklık sebebiyle verimli iş yapmanın yolu, ekiplerin işbirliğine yeni bir gözle bakmaktan ve ekip fonksiyonlarını çapraz bir şekilde düşünmekten geçiyor.
Çapraz fonksiyonel ekiplerin ne olduğunu, nasıl çalıştığını artık biliyoruz. Daha önceki yazılarımızda da söz ettiğimiz üzere çapraz fonksiyonel ekipler, ortak hedefe ulaşmak için birlikte çalışan, farklı uzmanlığa sahip bir grup insandan oluşuyor. Her bir ekibin bağımsız olarak çalışması ve ayrı ayrı çaba harcaması yerine, bir hedefi daha verimli bir şekilde takip etmeyi amaçlayarak, rekabet avantajı sağlamak adına ekip üretkenliğini sağlıyorlar.
Peki bu ekiplere ihtiyaç nereden çıktı gelin birlikte bakalım…
1. Çalışanların hizalanmasına olan ihtiyaç
Kurumlar her zamankinden daha hızlı hareket ediyor ve daha önce hiç bilmedikleri alanlardan rakipler ortaya çıkıyor. Aynı zamanda çok sayıda farklı beklenti ve risk, ekiplerin aynı hedeflere yönelmesi ihtiyacını doğuruyor. Farklı yönlerde bağımsız çalışmanın artık katma değeri kalmıyor. Bizim de benimsediğimiz iş modeli olan HEY!’in merkezinde takım olarak çalışmak yatıyor.
2. Müşteri deneyiminin artan değeri
Özellikle son 10 yılda müşteri deneyiminin öneminin giderek daha fazla anlaşılması, geleneksel marka stratejilerini değiştiriyor. Bugün markaların tüketiciler için birden fazla
iletişim kanalı (web sitesi, sosyal platformlar, müşteri hizmetleri, otomatik süreçler, online ve mağaza içi satışlar gibi) sunduğunu düşünürsek, bu gerçekten çok anlamlı. Geniş kitleleri hedefleyen bir iletişim, kurumların ileteceği değer önermelerinde uyumu gerektiriyor. Her bir fonksiyonun tüketicilere farklı bir mesajla ulaşması, nihayetinde karmaşaya yol açabilir ve bu da deneyimi olumsuz etkileyecektir.
3. Bilgi teknolojilerinin büyümesi
Geçmişte geleneksel bilgi teknolojileri daha çok donanım ve güvenlik merkezli konularla ilgiliydi. Bugün bilgi teknolojileri hemen hemen her şeyi, neredeyse her saat etkiler durumda. İşlevsel organizasyonlarda bu teknolojiyi yöneten insanlarla geri kalanlar arasında çapraz işlevsel işbirliği vazgeçilmez hale geldi.
Gelişmiş problem çözme yetenekleri ile daha iyi karar veren, ortak amaca hizmet eden, bilgiyi paylaşan ve değişime açık bu ekiplere iki organizasyondan örnek verelim:
Northwestern Mutual Life
Sigorta sektöründeki şirket; finans, yatırım ve aktüerya departman üyelerinden oluşan çapraz fonksiyonel takımlar oluşturarak değişime başladı. Müşteri merkezlilik odağı altında kullanıcı odaklı çalışmalarda öne çıktılar. Örneğin, finansal planlama araçlarının ve veri görselleştirmelerinin müşteriler için nasıl daha kolay ve anlaşılabilir olabileceğini denediler. Kullanıcı deneyimi liderlerine, kıdemli ve yetenekli tasarımcılara sahip olarak tasarımı çok fazla yöneten ekiplerin olduğu ölçeğe ulaştılar. Tasarım kültürünü ve sürecini uçtan uca tanımladılar ki sürekli üzerinde çalışmaya devam ediyorlar. Şu anda organizasyonunun neredeyse her alanında çapraz fonksiyonel ekiplere sahipler. 2020'deki küresel krize rağmen, Northwestern Mutual Life, yılı 2019'da elde ettikleri rekor seviyeleri aşan finansal sonuçlarla kapattı.
Nokia
İşlevler arası etkili ekip çalışması olduğunda, herkes daha fazlasını öğrenir ve her birey diğerinin ne yaptığını anlar. Nokia'nın kuruluşundan bu yana uyguladığı tam olarak bu. Daha en başta işe alımda çapraz fonksiyonel ekiplerle çalışma deneyimi olanları istihdam ediyorlar. Nokia Bell laboratuvarlarının yöneticileri, her biri olağanüstü becerilere sahip bilim insanlarını ve mühendisleri bir araya getirdiğinde çapraz işlevsellik fikrini kullandılar. Başarısızlığı büyümenin önemli bir parçası olarak gören risksiz bir şirket kültürü geliştirdiler. Böylelikle, binlerce endüstriyi dönüştüren vakum
tüpünün icadı ortaya çıktı. Bugün uluslararası düzeyde bir milyardan fazla aboneyi yönetmeleri, kapsamlı uzmanlıkları, kültürü ve organizasyon tasarımları Nokia’yı rakiplerinden farklı kılıyor. Yazıyı Aristoteles’in bir sözüyle sonlandıralım: “Bütün, parçalarının toplamından daha büyüktür.”
Ufak bir not: Bu konu hakkında merak ettiklerini sormak için buraya tıklayarak bize ulaşabilirsin.
Yorumlar