#ef7e12

Odaklanmayı Alışkanlık Haline Getirmek - II

Banu Şahin Canpolat // Allianz Türkiye - Çevik Koç

Çevik dönüşümün bize kattığı farkındalık ekseninde, Cal Newport’un Pür Dikkat kitabının iş yaşamında odaklanmamıza nasıl faydalı olabileceğini düşünmeye devam ediyoruz.

Cal Newport’un iş yaşamında odaklanma konusundaki önerilerini anlattığı “Pür Dikkat” adlı kitabının çevik metotlarla benzerliğinden yola çıkarak, odaklı ve çevik çalışmayı alışkanlık haline getirebilmek için atabileceğimiz adımların ilk kısmını ilk yazıda anlatmıştım. 

Odağımızı da bölmemek adına, ilk yazıda “Ne Yapsak?” olarak özetlediğim Derinleşme ve Ritüelleştirme önerileri paylaşmıştım. Sırada, “Nasıl Yapsak?” kısmı var. Bu yazıda, tüm bunları nasıl alışkanlık haline getireceğimizin yollarından yani “İcraat” kısmından söz edeceğim. 

Cal Newport, icraat kısmını anlatırken, Harvard Business School’dan Clayton Christensen’ın “yıkıcı yenilikçilik”le ilgili çalışmalarının Intel’de nasıl uygulandığını anlatan “4 İcraat Disiplini” (The 4 Disciplines of Execution) adlı kitaptaki disiplinlerden yararlanmış: 

Birinci Disiplin: Önceliklendirin 

Aynı anda birden fazla şeye odaklanırsanız kalite düşer. Önce sizin için en hayati olan konuya odaklanın. 

İkinci Disiplin: Bir “kılavuz ölçüt” belirleyin ve takip edin. 

İki tür ölçüt var. Biri artçı ölçüt, biri de kılavuz ölçüt. Artçı ölçütün sonuçları daha uzun vadede ortaya çıkarken, kılavuz ölçüt, artçı ölçütün “kılavuzluğunu” yapıyor. 

Örneğin, sertifika sınavını kazanmak ya da beş makale yazmak gibi hedefleri, artçı ölçüt olarak kabul edebiliriz. Bu hedeflerin gerçekleşmesini beklemek doğru yolda olduğunuzu görebilmenizde gecikmeye neden olur. 

İşte bu hedeflere yani artçı ölçüte ulaşabilmek için kişiyi yolda tutan kriter, kılavuz ölçüttür. Sertifika sınavına hazırlanmak için her gün pürdikkat odaklanarak geçirilen süre buna bir örnek olabilir.  

Üçüncü Disiplin: Görselleştirin. 

Odaklanarak çalışmaya ayırdığınız saatlerin yazılı olduğu bir skor cetveli hazırlayın, görünür bir yerde tutun ve düzenli olarak güncelleyin. Örneğin her satırına bir haftayı yazdığınız cetvelde, o hafta kaç saati pürdikkat çalışmaya ayırdığınızı işaretleyin. Bunu kişisel bir daily gibi ele alıp gözden geçirme yaparak bir önceki gün ayırdığınız her saat için basit bir çizik atabilirsiniz. 

Dördüncü Disiplin: Düzenli bir icraat takvimi tutun. 

Haftalık izleme ve değerlendirmeler yaparak ilerlemenizi gözden geçirmeyi alışkanlık haline getirin. Öncelikle kılavuz ölçütünüz doğrultusunda haftanızın nasıl geçtiğini değerlendirin. İlerlemenizin yüksek olduğu haftalara renkli kalem ile işaret koymak motivasyonunuzu artıracağı gibi çıktılarınız için ne kadar pürdikkat çalışmaya ihtiyacınız olacağını öngörebilmenize de katkı sağlayacaktır. 

İlerlemenizdeki durumu gözden geçirerek yol haritanızda nerede olduğunuzun değerlendirmesini yapın. Ardından da verimli geçen haftalar için kendinizi takdir edin, verimsiz geçen haftaya nelerin yol açtığını belirleyin ve daha iyi ilerleme için neleri değiştireceğinizi belirleyin. Değiştirmeyi hedeflediklerimizin pek azını uygulamaya geçirdiğimizi düşünürsek, bu soruna çözüm olarak skor cetvelinizin üstüne değiştireceklerinizi not düşerek, kendinize sürekli görünür kılmak iyi bir fikir olabilir.

Çevik dönüşenler için yabancı kavramlar değil 

Bu konuda muhtemelen siz de bana katılacaksınız; okuduğumda Üçüncü Disiplin’deki daily benzetmem gibi, Newport’un Dördüncü Disiplin’de anlattıklarını çevik dönüşümden alışık olduğumuz haftalık review ve retrolara benzettim. 

Kişisel sprintlerimiz için bir hafta belirlediysek, o haftaya bir hedef koymak ve haftanın bitiminde review yapmak, böylece kişisel hedeflerimize ulaşmak için de agile çalışma prensiplerinden yararlanmak bana oldukça mantıklı görünüyor. Burada öğrendiklerimizden iş yerinde, işte öğrendiklerimizden de kişisel çalışmamızda yararlanabiliriz.

Pürdikkat odaklanmayı gündelik alışkanlığa dönüştürmek 

Bir sertifika mı almak istiyorsunuz? Farklı bir yazılım dili mi öğrenmeyi hedefliyorsunuz? Kendinize yeni bir hobi mi ediniyorsunuz? Bence hiç fark etmez. Kişisel hedefinizi ve bu hedefe ulaşmak istediğiniz tarihi net belirleyin. Oraya ulaşmak için ihtiyacınız olanları göz önünde bulundurarak sizi yolda tutacak kılavuz ölçütlerinizi tespit edin. Bu ve önceki yazımdaki derinleşme, ritüelleştirme ve icraat önerilerini uygulayarak pürdikkat odaklanmayı istikrarlı bir günlük alışkanlık haline getirin.

Bu önerilerin hedeflerinize ve hayallerinize daha kolay ulaşabilmenize, dolayısıyla hayatınızdaki mutluluk, verim, dayanıklılık ve anlamın artmasına katkı sağlamasını diliyorum. Sizin deneyimlerinizde bu anlattıklarıma ilave tespit ve önerileriniz mutlaka oluşacaktır. Bu deneyimleri yorumlarda paylaşırsanız hepimize ilham verirsiniz…  

Ufak bir not: Bu konu hakkında merak ettiklerini sormak için buraya tıklayarak bize ulaşabilirsin.

 

Kaynak: PürDikkat, Odaklanma becerisini nasıl yitirdik, nasıl geri kazanabiliriz?, Stratejiler, Kurallar, Metotlar, Cal Newport, Metropolis Yayınları,2017 (Özgün Adı: Deep Work: Rules for Focused Success in a Distracted World, 2016, Çeviri: Onur Öztürk)

Cal Newport, Georgetown Üniversitesi (Washington, ABD) bilgisayar bilimleri bölümünde doçent ünvanıyla çalışmaktadır. Doktorasını MIT’de (Massachussets Institute of Technology) tamamlayan Newport, dağıtık algoritmalar teorisi alanındaki bilimsel çalışmalarının yanısıra teknoloji-kültür ilişkisini irdelediği, yirmiyi aşkın kitaplarıyla tanınmaktadır. Dijital teknolojilerin toplumsal etkileri, verimli çalışma biçimleri ve kalıcı değer üretimi gibi konularda calnewport.com/blog adresinde yazmaya devam etmektedir. 

Kitabın içerisinde referans verilen kaynaklardan biri olan ve bu yazıya konu olan kitap: The 4 Disciplines of Execution, Chris Mc Chesney, Sean Covey ve Jim Huling, The 4 Disciplines of Execution, New York, Simon Schuster, 2004

 

Comments

Resimli CAPTCHA
Resimde görünen karakterleri girin.