#ef7e12

Çeviklikte Bir Ustalık Sanatı: Shu Ha Ri

Özlem Kolku // Allianz Türkiye - Çevik Takım Üyesi

Gelin, bir çeviklik benimseme modeli olan Shu Ha Ri ile tanışalım ve scrum ile nasıl bir bağlantısı var birlikte keşfedelim. 

 

Özünde bir Japon savaş sanatı konsepti olan Shu Ha Ri, eğitimin ve öğrenmenin ilerlemesini gösterirken ustalığa giden yolda öğrenme aşamalarını tanımlıyor. Shu Ha Ri aynı zamanda çeviklik benimseme modeli olarak da biliniyor. 

Bu modeli, çevik bir ekibin eğitim veya öğrenme yolunda bilgi edinmenin üç aşamasından geçmesi olarak tanımlayabiliriz. Kabaca “Temelleri anlayın, ustalaşın, son olarak da yeni bir şey icat edin” disiplinini scrum içinde uygulamak olarak görmek de mümkün. 

Peki nedir bu bilgi edinmenin üç aşaması? Gelin birlikte öğrenelim. 

Shu (Öğrenin): Bu başlangıç aşamasında öğrenciler tam olarak bir ustanın öğretilerini takip ederler. Temel teori hakkında çok fazla endişelenmeden, sadece görevi nasıl yapacaklarına odaklanırlar. 

Scrumda Shu :  Takımın sağlam bir teknik temelinin inşa edilebilmesi ve  hedefe giderken tek bir yol izleyerek scrumın ne olduğunu anlamalarıdır. Ritüeller tekrar edilerek uygulanmaya başlanır. Çeviklik sadece kurallara uyulan başlangıç aşamasındadır. 

İlk kez çevik çalışmaya adım attığım günleri hatırlıyorum da, çevikliği, önümde açılan bu yeni dünyayı anlamamı ve özümsememi, her şeyin karmaşık geldiği ilk sprintler, çevik koçlardan aldığımız bilgiler ve elbette liderlerimizden aldığım roadmap sağlamıştı.

Ha (Ayır) :  Bu noktada öğrenciler temel uygulamaların çalışmasıyla artık tekniğin altında yatan prensipleri ve teoriyi öğrenmeye başlarlar ve öğrendiklerini kendi uygulamalarına entegre ederler.

Scrumda HA :  Takımın sürecin ikinci aşamasına geçmesi ve böylelikle daha derin bir anlayışa varmasıdır. Her ritüel uygulanmış, her ritüelin amacı ve anlamı öğrenilmiş, içselleştirilmiştir. Yenilikler yapılmış, takım disipline olmuştur. Çeviklik artık farklı yolların denendiği, olgunluk aşamasındadır. 

Üyesi olduğum çevik takımımızdan örnek verecek olursam; ilk kurulduğumuz günlerdeki retrolarımızla, bugün geldiğimiz yerdeki retrolarımız arasındaki fark artık çok belirgin. Oturttuğumuz bize has düzen ve stil takımımın olgunlaştığının bariz bir işareti.

Ri (Aşmak) Artık öğrenciler başkalarından değil, kendi uygulamalarından öğreniyordur. Kendi yaklaşımlarını yaratırlar ve öğrendiklerini kendi özel koşullarına uyarlarlar.

Scrumda Ri : Takım artık uygulayıcıdır. Ritüellerin sonuçlarının gerçekliği görülmüş; sonraki adım olan gelişme, ilerletme aşamasına geçilmiştir. Yaratıcı teknikle takım süreci kendi isteklerine, durumuna göre şekillendirmiştir. Çeviklik kendi kurallarını oluşturabilecek olgunluk aşamasındadır. 

Hem takım, hem de bireysel olarak  Shu Ha Ri’nin hangi aşamasındasınız artık siz de kolaylıkla analiz edebilir, çevik olgunlaşma yolunda birer usta olabilirsiniz.

Shu Ha Ri’ nin çevik çalışma yolculuğundaki tüm arkadaşlarımıza fayda sağlayacağını umut ediyorum. 

Bir sonraki yazımda tekrar sizlerle birlikte olmak ümidi ile...

Ufak bir not: Bu konu hakkında merak ettiklerini sormak için buraya tıklayarak bize ulaşabilirsin.

Kaynakça: 

https://www.projectmanagement.com

https://www.pmi.org/disciplined-agile

https://www.scrum.org

Comments

Resimli CAPTCHA
Resimde görünen karakterleri girin.